کد مطلب:193974 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:147

شهوت های انباشته و دنیای آکنده از بلا
نفس متشكل از شهوت های گوناگون و خواسته های درونی فرد است. مؤمن باید این خواسته ها را تعدیل كند و افسار خود را به دست نفس ندهد.

حملات و خواهش های نفس صورت های گوناگون دارد. گاهی خواست او فلان امتیاز و فلان نعمت است و گاهی در برابر مصیبت های دنیوی مؤمن را بی تاب كرده، او را به اعمال خلاف شرع وادار می كند. باید دانست، دنیایی كه انسان ها در آن زندگی می كنند آكنده از بلاهای نامتناهی و مستمر است و داستان آزمایش كما كان در این دار فانی تكرار شده است و هم چنان ادامه دارد. اما مؤمن باید با گوش دادن به كلام وحی و احادیث، تندی و تیزی خواهش ها را در درون خویش آهسته آهسته كم كند. خداوند حكیم دو نیروی متضاد یعنی بی تابی و بردباری را توأما در نهاد انسان به ودیعه گذاشته و البته اختیار هر دو را نیز در دست انسان نهاده است و انسان است كه باید با تمرین و تلاش بسیار، سعی خود را معطوف كسب مقام صبر در برابر ناملایمات سازد و اگر از این مقام برخوردار است خدای را به پاس داشتن چنین نعمتی شكر گزارد.

همان طور كه اشاره شد بلاهای دنیا نامتناهی است و هیچ گاه انسان خود را از تیرهای پی در پی بلا آسوده نخواهد دید، و امام این حالت را با عبارت «تتابع البلاء فی الدنیا» بیان فرموده و شیعیان را به صبر در برابر این بلایا دعوت كرده است.

در این گیر و دار برخی اختیار خود را به مركب سركش نفس سپرده اند و بعضی عنان در دست عقل دارند و هر دو به سوی آخرت می روند، ولی منزل مقصود یكی دوزخ دائم و دیگری بهشتی سرشار از نعمت و رحمت است. آنان كه مطیع نفس گشته اند، دست و پا می زنند تا هر چند با نافرمانی از خدا و فریب دیگران خود را از بلایا رهایی بخشند، ولی آنان كه به سر منزل مقصود چشم امید بسته اند صبر پیشه كرده،



[ صفحه 189]



مصیبت های پی در پی را تحمل می كنند.

مؤمن باید بداند هیچ بلایی به طور كلی رفع نمی شود، بلكه مجددا و به شكلی دیگر گریبانگیر او خواهد شد و اگر بخواهد بر طاعت الهی اصرار ورزد، به تعبیر امام دچار سختی و شدت می شود؛ چرا كه ادای واجبات و ترك محرمات همواره با سختی و مشكلات فراوان عجین است. این جا است كه دیگر باید خدا را ولی و مالك خود دانست و خالق را بر تمام مخلوقات مقدم داشت.